­

Support

Fusion Builder är ett byggverktyg som gör att man enkelt kan strukturera sina sidor med hjälp av olika innehållstyper. Verktyget har en enkel “drag and drop”-funktion (dra och släpp), som gör det lätt att flytta bygga, flytta och byta element.

Hitta verktyget

Verktyget kan du använda dig av bl.a när du skapar Pages, Posts och Portfolios. Vid skapandet av en ny sida hittar du Fusion Builder strax under fältet där rubriken fylls i. (Se bild 1). När Fusion Builder är öppnat ser du nya redigeringsverktyg framför dig. Det vanliga textverktyget byts ut, men kan återfås igen om man klickar på Default Editor under rubriken.

OBS! Vi rekommenderar att man inte byter tillbaka till Default Editor om du redan hunnit bygga upp sidan i Fusion Builder, eftersom sidan då blir textbaserad igen och visar innehållstyperna du skapat i Fusion Builder som HTML-text. 

Byggalternativ

Fusion Builder erbjuder dig olika alternativ för hur du kan strukturera upp ditt innehåll. Fyra knappar överst i verktyget har olika funktion:

Column Options: Strukturera sidans innehåll i kolumner och grupperingar

Builder Elements: Olika typer av innehållstyper. Här hittas bl.a verktyg för att skapa text, bildfält, videofält, senaste blogginlägg-fält, olika knappar, länkar, portfolio-slides m.m.

Custom Templates: Vid behov kan du spara olika konstruktioner du satt ihop med Fusion Builder, för att välja och vraka mellan dem för att inte alltid behöva bygga sidan från början. (Mer om detta under nästa rubrik)

Pre-Built Templates: Fusion builder själv har olika färdig-strukturerade sidor du kan välja och vraka mellan. Är du nyfiken på de olika alternativens utseende – hittar du dem i huvudmenyn under Home och Pages på denna sida >> Avada Theme

Färdiga mallar för Dina sidor/produkter/portfolio/nyheter m.m.

En webbsida är numera sällan helt klar när vi ger över sidan till våra kunder som “färdig”. Oftast ska nya referenser, produkter, blogginlägg sättas in med tiden och då är det bra om kunden förstår sig på hur detta går till.

För att det då skall vara enklare för kunden att sätta upp nya sidor av specifikt slag för denne, gör vi oftast färdiga mallar för kunden att använda, så att denne själv inte behöver börja konstruera sina inlägg.

Färdiga mallar hittas då under knappen Custom Templates, och är då sparade under lämpliga namn för kunden att hitta och ladda upp. Det enda som kunden då behöver ändra på är självaste innehållet – dvs. t.ex text, bild, video m.m.

Om din wordpress-sida innehåller sidor eller innehållstyper som kan klassas som nyheter eller blogginlägg är de förmodligen gjorda som Posts.

För att skapa eller redigera dessa sidor klickar man på Posts i den vänstra administrationsmenyn.

Skapa nytt inlägg…

…genom att klicka på Add New i antingen admin-menyn under Posts, eller också bredvid Posts-rubriken.

Redigera färdigt innehåll…

…genom att klicka på den utvalda rubriken av det inlägg du vill redigera.

För att ta bort inlägg…

…klicka på Trash som dyker upp nedanför det inlägg du vill ta bort när du pekar på specifikt inlägg. För att ta bort flertalet inlägg samtidigt, kryssa i de rutor framför de inlägg du vill ta bort. Klicka sen på Bulk Actions ovanför inläggsupplistningen eller nedanför. Välj Move to Trash bland alternativen som dyker upp. Klicka på Apply

Om du råkar radera ett inlägg  i misstag finns det möjlighet att plocka tillbaka inlägget från skräpkorgen. Strax ovanför inläggsupplistningen finns tre knappar: All, Publiched och Trash. Klicka på Trash för att se vad som ligger i skräpkorgen.

Peka på det inlägg du vill återställa och klicka på Restore. Töm skräpkorgen genom att klicka på Empty Trash. Obs! När du klickat på Empty Trash finns det inget återvändo för dina förlorade inlägg.

Klicka på bilden för att förstora den

REDIGERA KONTAKTINFO  (i footern – nedre delen av hemsidan)

 För att redigera kontaktuppgifterna – gå till kontaktfältet som finns längst ner på hemsidan. Kontakfältet hittas på alla sidor på din hemsida, spelar alltså ingen roll vilken sida du befinner dig på. Redigerar du innehållet i ”footern” (delen längst nere på sidan), ändras innehållet på alla sidor.

När datamusen hålls ovanför kontakfältet dyker kugghjulet upp högst uppe till höger om fältet. När du klickar på kugghjulet står det ”Edit block” – klicka på knappen för att redigera.

Dagens startsidor präglas ofta av stora och vida bilder som genast skall framföra budskapet om vad sidan handlar om. Bilden skall locka besökaren att nyfiket läsa mer. Bilder levererar så mycket mer än text, och därmed har trenden att lägga till stora bilder slagit igenom. Dessa så kallade heltäckande “hero-images” och “banners” kräver inte bara högupplösta bilder för att lyckas, men även någon form av motivkoordination och planering när de placeras in på en webbsida. Främst måste man komma ihåg att bildtexten som skall placeras ovanpå behöver synas och inte försvinna in i bildens motiv. Samt är det bra att också tänka på att bilden behöver leverera någon form av relevant information – därmed lönar det sig att fundera en extra gång innan bilden väljs ut.

Exempel på dessa kan ses till höger.

Alternativ 1.

För att redigera färdigt existerande innehåll, klickar du på Innehåll uppe i menyn. Då ser du allt innehåll på din sida uppräknad med en titel, typ, författare osv. Innehållet är som ett arkiv över allt som finns på sidan. För att lättare hitta det inlägg du vill redigera, kan du filtrera innehållet istället för att bläddra igenom allt innehåll. Lättast filtrerar du genom att välja vilken typ av innehåll du vill redigera.

OBS! När du filtrerat innehåll efter typ – försvinner möjligheten för att filtrera typ medan du ser på den nyligen filtrerade typen. För att gå tillbaka och kunna filtrera igen eller se allt innehåll – klicka på Ångra ellerÅterställ.  

För att redigera existerande innehåll klickar du på utvald titel eller längst till höger på alternativet ”redigera”.  För att ta bort existerande innehåll – klicka på ”radera”.
OBS! Borttaget innehåll kan ej återhämtas.

 

Alternativ 2.

OBS!  Alternativ 2 av att redigera innehåll ger dig endast möjlighet att redigera vissa typer av innehåll. För att få möjligheten att redigera de flesta typer av redigerbart innehåll, använd dig av alternativ 1.

Alternativ 2 för att redigera innehåll är att du letar upp ditt innehåll där det finns på din hemsida.

ENSKILDA TEXTSIDOR:

Detta exempel gäller enskilda textsidor. Låt oss säga att du vill redigera innehållet på en av era textsidor. (t.ex ”Närpes Turism”)

Gör så: Klicka dig till sidan (i detta fall Närpes Turism) vars innehåll du vill redigera. Klicka sedan på den gråa redigera-knappen till vänster strax under sidrubriken.

KUGGHJULSALTERNATIVET (Endast för startsidan)

För att redigera innehåll snabbt på startsidan kan man använda sig av kugghjulsalternativet. Kugghjulet hittas på flera olika ställen på startsidan. Då alltid i hörnet av den ”box/rutan/fältet” du vill redigera. Se bild nedan:

kugghjul

Gör så:  För att hitta kugghjulet bör du hålla muspekaren ovanför det fält du tänkt redigera. Kugghjulet dyker upp i övre högra hörnet av det fält du vill redigera. Klicka på kugghjulet, och välj ”edit

OBS! Kugghjulsalternativet finns inte för alla fält.
Men om det finns, kan det vara ett lätt och snabbt sätt att redigera existernade innehåll på startsidan.

Det finns två alternativ till hur du kan skapa nytt innehåll på din sida.

Detta är alternativ 1.

KlickaInnehåll. Klicka på Lägg till innehåll”  knappen (med avrundade hörn) uppe till vänster. Välj bland de uppräknade typerna för vilken typ av innehåll du vill skapa.

Detta är alternativ 2.

Det finns två alternativ till hur du kan skapa nytt innehåll på din sida.
Detta är alternativ 2.

Håll musen på Innehåll. Flytta ner i dropdownen till Lägg till innehåll  och tryck på den ELLER för musen till höger och välj en kategori i listan som dyker upp till höger om ”lägg till innehåll”.  Välj bland de uppräknade vilken typ av innehåll du vill skapa.

Du märker att du är inloggad när din webbsida har en svart balk överst, med några knappar.

Till vänster hittar du:

  • Hem-knappen (huset) : Denna leder dig till startsidan av din hemsida.
  • Innehåll-knappen och dess undermenyer : Ger dig möjlighet att redigera och skapa nytt innehåll, samt tillgång till webbformulären.
  • Struktur-knappen: Ger dig möjlighet att organisera och ändra om knapparna i huvudmenyn och dess undermenyer, samt sidorna som räknar upp flera ställen

Till höger hittar du:

  • En knapp med användarnamnet. Denna sida är också alltid det första som visas när du loggar in på din webbsida.
  • Logga ut- Här loggar man ut.

Nedanför den svarta balken ligger hemsidan, precis som den är.

För att kunna se din sida när du är inloggad – håll pekaren ovanför din webbsidas namn uppe till vänster strax ovanför dashboard. Klicka på “Visit Site” från undermenyn som dyker upp.

Ta dig tillbaka till dashboard-menyn genom sidans namn igen och klicka på “Dashboard“.

Vid redigering av innehåll på din sida, krävs det att du är inloggad. När du är inloggad hittar du till vänster din Dashboard. Denna meny innehåller allt det du kan redigera på din sida. Oftast finns de flesta informationssidor upplagda i Pages i menybalken. Handlar det däremot om referenser, blogginlägg, portfolio eller produkter – hittas oftast dessa i antingen PostsPortfolio eller liknande, beroende på vad din sida är skapt att hantera.

Låt oss säga att du är ute efter att redigera innehåll på kontaktsidan. Gå då in på Pages > välj Kontakt bland de sidor som räknas  upp (namnet kan variera beroende på vad den heter just på din kontaktsida kallas). Du kan antingen klicka på sidans rubrik för att editera sidan, eller så klickar du på Edit strax under rubriken.

OBS! Redigering av rubriken påverkar inte sidans namn i huvudmenyn.

Beroende på hur dina sidor är uppbyggda (med fusion builder eller annat) kan det se olika ut för hur ditt material är strukturerat.

Klicka på bilden för att förstora den

Drupal är ett CMS-verktyg (kallas också publiceringsverktyg eller innehållsverktyg) som hjälper användaren på att enklare sätt hantera webbsidans innehåll. I dagens läge byggs de flesta webbsidor upp med en typ av CMS-verktyg. WordPress är också ett exempel på ett sådant verktyg. Drupal är dock ett aningen kraftigare verktyg som klarar av aningen tyngre och mer invecklade konstruktioner. Drupal används därmed oftast vid uppbyggnad av större sajter.

Om din webbsida är uppbyggd med Drupal, hittar du inloggningssidan genom att skriva in /user efter din url-adress.
Exempel: minwebbsida.fi/user

Vid inloggning krävs ett användarnamn och lösenord. Om du glömt ditt lösenord –  klicka på “Begär nytt lösenord”  Då blir du ombedd att fylla i ditt användarnamn eller din e-mail för att kunna skapa ett nytt lösenord.

blog_5Vi bygger allt mer sidor utifrån Avada teman i WordPress. Avada teman är uppbyggda med Avadas egna sid-byggverktyg; “Fusion Builder”. Ett verktyg som underlättar innehållshanteringen och ger variation på byggandet av sidorna på din webbplats. Med Fusion Builder är det lätt att flytta runt innehåll och få till praktiska och vackra layouter. Avada erbjuder flertalet olika teman, som du sedan kan bygga nästan helst från grunden om du så vill.

Nej, inte egentligen. Dock är det mer att hålla koll på ju fler sidor du har, vilket kan kännas överväldigande och råddigt. Som kund kan du alltid skapa fler sidor utöver de som kommer med paketen.

WordPress är ett CMS-verktyg (innehållshanteringssystem) som hjälper användaren att enkelt hantera webbsidors innehåll. När en webbsida är uppbyggt med ett CMS-verktyg slipper man krånglet med att gå in i koden för att ändra innehåll. Allt innehåll hanteras av CMS-verktyget och din hemsida blir enkel att redigera och hantera. Bloggverktyg är också CMS-verktyg, men en enklare variant. Sanningen är att WordPress i grund och botten blev gjort för att fungera som bloggverktyg, men har de senaste åren allt mer övergått till att fungera som webbside CMS.

Absolut! Valet är ditt! I samband med att ditt domän sätts upp, lägger vi också upp ett valfritt antal e-post konton för dig och dina anställda.

Absolut! Det är dock värt att gå igenom texten och fundera om det är något som behöver ändras. Hur gammal är texten? Är den fortfarande relevant? Dagens hemsidor är dessutom ofta mer uppdelade med små slagord och rubriker i flera olika varianter som ska locka kunder. De längre berättande texterna slopas allt mer eftersom man märkt genom studier att folk inte orkar läsa längre texter på webben, utan snabbt vill klicka sig vidare.

Konstruerar du din egen text till hemsidan, kan det vara bra att ta en titt på tema-mallen. Hur är exemplen gjorda? Hur många slag-ords rubriker? Var är de placerade, och vad kunde du sätta dit istället?

Om du är osäker på vilket paket du borde köpa, kan du alltid kontakta oss för rådgivning. Du kan också försöka fundera på hur mycket tid du själv skulle kunna tänka dig att lägga ner på sidan. Har du färdigt innehåll som kan sättas in direkt i en sida? Har du själv kunskap om hur en WordPress-sida används? Har du tiden att fotografera ditt företag och ge det en uppdaterad look? Det är viktigt att planera innehållet och strukturen av en sida. Du bestämmer hur mycket jobb DU vill göra, så gör vi resten.

Du loggar in på din sida genom att skriva in din webbadress och /wp-admin

Exempel: http://minsida.fi/wp-admin

Vid inloggning krävs ett användarnamn och lösenord. Om du glömt ditt lösenord –  klicka på “Lost your password?”  Då blir du ombedd att fylla i din e-mail. En mail skickas till den ifyllda e-mailen (om e-mailen är den korrekta för sidan) där du ges möjligheten att skapa ett nytt lösenord.

Det som är värt att tänka på när det kommer till bilder på en webbsida är att de ger ditt företag en verklig bild av hur mycket ni satsar på era kunder – hur mycket företaget betyder för er. Verklighetstrogna och genomarbetade bilder med en berättande helhet kan avgöra om kunden väljer just att köpa era tjänster eller produkter. Därför är vi noggranna med att kunden tänker igenom hur de vill porträttera sitt företag på webben. En bild säger mer en tusen ord.
Dagens mobiltelefoner kanske har en kamera som fungerar tillräckligt bra, men inget slår fortfarande en systemkameras möjligheter.

Ja det får du. Antingen går det att välja mellan de olika gratis-teman som WordPress erbjuder, eller så kan man välja ett av våra Avada-teman. Skulle det råka sig att man själv hittat sig ett tema t.ex från themeforest.com så går det sig också bra att köpa ett sådan. Då betalar förstås kunden själv för priset av just det temat.

Specifika önskningar sätts under “tilläggspaket”, beroende på vad beställningsfunktionen gäller. Så i princip skall du kunna välja fritt mellan startpaketet, standardpaketet och premiumpaketet och därefter lägga till en specifik funktion som tilläggspaket.
När det gäller speciella funktioner är det dock viktigt att vi först och främst går igenom om WordPress är lämpligt för att hantera en funktion av denna sort. Märker vi att specialönskan kanske snarare skulle passa att byggas upp med Drupal eller liknande för att hålla sin stabilitet och funktion, hänvisar vi er till vår huvudbyrå Pool de tjänsterna som vi erbjuder er där.

Ett tema är ett layoutförslag – en stil din hemsida kommer att följa. Ett tema kan dock ändras, och elementen i temat kan redigeras och flyttas runt precis som kunden önskar. Ett tema har dock vissa delar som är förutbestämda. t.ex var huvudmenyn är placerad och hur innehållet ser ut (till viss del). Vissa teman är uppbyggda med olika “byggprogram” som gör att de enklare kan sättas ihop med drag & drop-funktioner.